Jdi na obsah Jdi na menu

Škoda Octavia (1996 – 2010)

23. 1. 2017

První generace Škody Octavia je mezi českými řidiči velice oblíbená. Nabídka ojetin je bohatá a vozy z počátku výroby lze pořídit za příznivé ceny.
RADOSTI
Velký zavazadelník, velice úsporné vznětové motory, dobré jízdní vlastnosti, široká nabídka ojetin, příznivé ceny náhradních dílů a jejich dostupnost v druhovýrobě.

STAROSTI
Omezený prostor na zadních sedadlech, omezená pružnost a vyšší spotřeba motoru 1.8 20V/92 kW, menší pružnost motorů 1.4/44 kW a 1.6/55 kW, do roku 1998 nepříliš pohledná palubní deska, do roku 2000 nižší účinnost světlometů.

V roce 1996 spatřila světlo světa první škodovka vyrobená pod taktovkou koncernu Volkswagen. Octavia první generace přivezla moderní techniku, bohatou výbavu a konečně i bezpečnost srovnatelnou s vyspělou evropskou konkurencí.

Pohledný a praktický liftback později doplnilo kombi, ke slovu se dostala také verze s pohonem všech kol a sportovněji střižený model RS. Ten pohání přeplňovaný dvacetiventil 1.8 T o výkonu 132 kW. Na dnešní dobu to není žádný extra výkon, avšak v roce 2000 to byla hodnota pro sportovně střižený model dostačující.Octavia zaznamenala úspěch nejen mezi českými řidiči, ale i v zahraničí. Dnes jsou vozů první generace plné bazary a vybírat mohou jak zájemci o opravdu levnou ojetinu, tak motoristé ochotní investovat vyšší částku. Nutno ale dodat, že nejlevnější automobily většinou pohánění agregáty 1.6i/55 kW a 1.8 20V/92 kW, které neplatí za povedené.

Atmosférické dvacetiventilové osmnáctistovce je vytýkána omezená pružnost a vyšší spotřeba, šestnáctistovce menší pružnost. Jednotka 1.6i/74 či 75 kW nabízená od roku 1997 je však zcela něco jiného a spolu s přeplňovanou osmnáctistovkou o výkonu 110 kW patří k doporučovaným motorizacím pro Octavii (1.6i/74 či 75 kW je úspornější, ale ne tak živý motor jako 1.8 T/110 kW).


 

​Atmosférickou osmnáctistovku v roce 1999 nahradil pružnější dvoulitr o výkonu 85 kW. V nabídce vznětových motorů najdeme spolehlivý, avšak nevýkonný atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW a několik turbodieselů o shodném objemu. Všem vznětovým pohonným jednotkám je vlastní velice úsporný provoz, a tak s Octavií umějí jezdit s průměrnou spotřebou i pod 5,5 l/100 km.Turbodiesel o výkonu 66 kW uspokojí jen klidnější řidiče, silnější vznětové motory jdou ale za plynem velice ochotně. Doporučovaný je zejména agregát 1.9 TDI/81 kW s vynikajícím zátahem.

Automobil ale není jen o motoru, důležité jsou také další parametry. Patří mezi ně jízdní vlastnosti i nabídka místa pro posádku. Z hlediska chování za jízdy si Škoda Octavia první generace stojí dobře. Pravda, na svou stejnojmennou nástupkyni nestačí, ale i tak můžeme jízdní vlastnosti hodnotit kladně.


 

Pokud jde o nabídku místa pro posádku, zde se dostáváme k největšímu minusu vozu. Zatímco na předních sedadlech je místa dostatek, cestující sedící vzadu budou mít jen málo prostoru v oblasti kolen. V roce 1998 se objevilo vybrání opěradel předních sedadel, které situaci nepatrně zlepšilo.Naopak pochvalu si zaslouží zavazadelník. Liftback nabídne v základním uspořádání zavazadlový prostor o objemu 528 litrů (505 l u verze 4x4) a kombi dokonce 548 litrů (522 l v případě 4x4). To jsou hodnoty, kterými si vůz získal už řadu motoristů

 


 

Ale vraťme se ještě na skok do interiéru. Zde stojí za zmínku palubní deska. Původní nebyla totiž zrovna designérsky zdařilá a výrobce začal v roce 1998 montovat jinou, výrazně pohlednější. Nejprve byla pouze v nejvyšší výbavě SLX, později ji však dostaly všechny verze Octavie.

Po stránce spolehlivosti můžeme vůz hodnotit jako průměrný až lehce nadprůměrný. Objevují se vůle na předním stabilizátoru, někdy i vytlučené čepy přední nápravy. Známé je praskání vlnovce výfuku u agregátu 1.6i/55 kW. Koroduje výfuk a zejména u zmiňované šestnáctistovky vydrží málo. Dvoulitru je někdy vytýkána nadměrná spotřeba oleje i jeho únik.Atmosférické i přeplňované osmnáctistovky se občas potýkají s vadnými zapalovacími cívkami, pozor si dejte na stav turbodmychadla. To nemusí být v dobré kondici ani u vznětových motorů. „Turbodiesely 1.9 TDI někdy trápí vadné váhy vzduchu. Oprava se běžně provádí výměnou a naštěstí není příliš nákladná,“ pokračuje ve výčtu častějších poruch Martin Seidl, manažer skladových zásob Auto ESA.


1997 – nové pohonné jednotky 1.6i/74 či 75 kW a 1.9 TDI/81 kW.
1998 – uvedeno kombi, nový přeplňovaný dvacetiventilový motor 1.8 T/110 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW, nová palubní deska pro nejvyšší výbavu SLX (později pro všechny), zelené podsvícení přístrojů, vybrání v přední sedadlech pro kolena cestujících vzadu.
1999 – jednotka 1.8 20V nahrazena motorem 2.0i/85 kW, z úsporných důvodů na straně spolujezdce nově menší zpětné zrcátko, kombi nyní nabízeno také s pohonem 4x4 pomocí mezinápravové spojky Haldex, uvedeno luxusní provedení Laurin & Klement, nový základní motor 1.4i/44 kW.
2000 – modernizace, jednotky 1.4i a 1.6i/55 kW nahrazeny motorem 1.4 16V/55 kW, příchod sportovně laděného modelu RS s přeplňovaným dvacetiventilem 1.8 T/132 kW a pohonem předních kol.
2001 – nově také liftback i s pohonem všech kol, znovu zavedeno plnohodnotné pravé vnější zpětné zrcátko.
2002 - nový motor 1.9 TDI/96 kW se šestistupňovou převodovkou.
2003 – sportovně laděná verze RS nyní i v provedení kombi.
2004 – uvedena nová generace Škody Octavia, první řada zůstává ve výrobě s přídomkem Tour.
2010 – na konci roku ukončení výroby Škody Octavia první generace.