Škoda jí předpověděla úspěch, místo toho rychle upadla do zapomnění. Octavii 1.4 MPi s výkonem 44 kW nakonec nikdo nechtěl.
Je zajímavé sledovat, jak se z některých populárních modelů stávají ikony. Některá auta na tento status z pochopitelných důvodů nemají, ale jejich ambicí je dosáhnout alespoň výborné prodejní výsledky. Čas od času se však stane, že i renomovaná automobilka udělá krok vedle a postaví auto, po kterém nakonec ani neštěkne pes.
Něco podobného se v roce 1999 stalo i automobilce z Mladé Boleslavi. Původní myšlenkou tvůrců této verze bylo nabídnout větší Octavii za cenu lépe vybavené Felicie. Nápad to nebyl špatný, aby to však fungovalo, musela se automobilka ujmout k zásadnímu a dosud nevídanému kroku - postavila Octavii 1.4 MPi s výkonem skromných 44 kW (60 k). Vzpomínáte?
Jezdila na tenkých kolech o rozměrech 175/80 R 14, namísto ochranné lišty měla na bočních dveřích jen prázdné plechové prolisy (s podobným výrazem často opouštěli automobilku i základní Octavie 1.9 SDI) a pod kapotou se usadil motor 1.4 8V OHV s výkonem 44 kW ( 60 k). Byl to klasický škodovácký celohliníkový motor s rozvody OHV a klikovou hřídelí ve třech hlavních ložiskách. Ačkoliv konstrukce, jejíž kořeny sahají do šedesátých let minulého století (v roce 1999 již motor slavil 35. narozeniny) postupně procházela vývojem, její dny byly dávno sečteny. Přesto se Škoda pokusila ještě na konci tisíciletí tento agregát znovu oprášit, modernizovat a dostat ho pod kapotu Octavie (nakonec se agregát 1.4 8V OHV probojoval až do Fabie).
Konstruktéři zvětšily zdvih motoru ze 72 na 78 mm (vrtání 75,5 mm zůstalo nezměněno), čímž vzrostl jeho objem z 1289 na 1397 cm 3 , použili lehčí písty s upravenými pístními čepy (? 17 mm), hydraulické vymezování ventilové vůle, klikový hřídel s jinými protizávažím (celkem jich bylo 8), vstřikování SIMOS 3PB a co bylo stejně důležité, poprvé použili elektronický plynový pedál E-Gas.Modifikovali i sací potrubí s menším průřezem kanálů, změnily časování ventilů a nastavení řídící jednotky motoru.
Cílem úprav bylo dosáhnout maximální zátah ve spodních otáčkách a co nejplynulejší průběh točivého momentu. Zkrátka, postavit auto pro nenáročné motoristy, kteří na dálnicích neokupují levé pruhy a nevadí jim klidné tempo. Aby to však alespoň jako tak šlo, ve vývojových dílnách čekala konstruktérů ještě jedna úloha - přepracovat původní pětistupňovou převodovku z Felicie. Její délku zmenšily o 8 mm, dostala řazení lanovody a zkrátily její převody tak, aby si skromný motor poradil s akcelerací těžšího a většího auta.
Převodové poměry | ||
Škoda Octavia 1.6 MPi (OHC) | Škoda Octavia 1.4 MPi (OHV) | |
I. | 3,45 | 3,46 |
II. | 1,94 | 1,96 |
III. | 1,29 | 1,36 |
IV. | 0,94 | 1,05 |
V. | 0,75 | 0,86 |
R. | 3,17 | 2,82 |
Stálý převod | 4,47 | 4,24 |
Výsledkem byla Octavia s pohotovostní hmotností 1160 kg (Felicia 1.3 LXi měla přibližně o 100 až 150 kg méně), max. výkonem 44 kW / 60 k a točivým momentem 120 Nm. Na rovině se dokázala Octavia 1.4 MPi (s výbavou LX) rozjet na 155 km / haz 0 na 100 km / h zrychlovala za 18,5 s. To vše při kombinované spotřebě 7,4 l / 100 km.
Porovnání cen (rok 2000) | ||
model | Výkon (kW / k) | Cena (Sk) |
Fabia Classic 1.4 | 44/60 | 299 900 |
Felicia LXi | 50/68 | 261 100 |
Felicia Combi LX 1.6 | 55/75 | 357 900 |
Octavia LX 1.4 | 44/60 | 376 000 |
Octavia LX 1.6 | 55/75 | 396 000 |
Předjíždění jen pro odvážné
Dodnes mám před očima situaci, když jsme jednoho dne na rodinném výletě doběhli kamion, za kterým se ukrývala právě zmiňovaná Octavia. Označení při jejím pravém zadním světle napovídalo, že máme čest s touto raritní verzí a protože jsme s otcem věděli, že její řidič má pod pravou nohou jen 44 kW, sledovali jsme, jak si se situací poradí. Když se po několika kilometrech začala za zatáčkou objevovat dostatečně dlouhá rovinka, řidič pohotově ubral, aby si nechal od kamionu před sebou odstup (důkaz, že to se slabším autem věděl) a jak se cesta vyrovnávala, zadupat plyn do podlahy. Prožívali jsme to sním, a možná ještě intenzivněji. Nakonec to stihl a my pohodlně za ním, pravdou však zůstává, že takto motorizovaná Octavia rychle ztrácela v rychlostech nad 100 km / h dech. Do té doby však nebyla její dynamika vůbec špatná a zejména, když nebylo auto plně obsazené dokázalo ve městě a mimo dálnic udržet krok s Felicia.
U zákazníků propadla
Myšlenka dostupné Octavie nenašla u zákazníků odezvu a po roce Škoda výrobu této Octavie potichu ukončila. Dobrat se k oficiálním počtem prodeje této verze je téměř nemožné, ale už jen podle její velmi skromného rozšíření na silnicích je jasné, že díru do světa neudělala. Těsně před faceliftem v roce 2001 se po ní slehla zem. Dnes si na tuto vskutku raritou verzi rodinné Octavie vzpomene jen pár skutečných příznivců značky.
Srovnání - Felicia LXi (1996) vs. Octavia 1.4 (1999) vs. Octavia 1.6 (1996) | |||
model | Felicia 1.3 LXi | Octavia 1.4 MPi | Octavia 1.6 MPi |
motor | 1.3 8V OHV | 1.4 8V OHV | 1.6 8V OHC |
Zdvihový objem (cm 3 ) | 1289 | 1397 | 1598 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,5 × 72 | 75,5 × 78 | 76,5 × 86,9 |
Max. výkon (kW / min -1 ) | 50/5000 | 44/4500 | 55/4600 |
Max. toč. moment (Nm / min -1 ) | 106/2600 | 120/2500 | 135/3200 |
Pohot. hmotnost (kg) | cca 980 | 1160 | 1160 |
Max. rychlost (km / h) | 162 | 155 | 170 |
0-100 km / h (s) | 13,5 | 18,5 | 14,5 |
Komb. spotřeba (l / 100 km) | 6,7 | 7,4 | 7,6 |
loveawake.ru - Are you 18? Come in and don't be shy!